Wednesday 26 October 2011

Kewajipan Beribadah Kepada Allah

Assalamu'alaikum.

Saudaraku muslim, semoga dirahmati Allah.

Hidup ini tak serumit yang kita kira, kebahagiaan, kejayaan hanyalah dalam ketaatan kepada Allah, hanya ada dalam amal agama.

Seperti ikan diciptakan hidup di air, bila di luar air maka binasa dan celakalah ikan itu, Begitupun manusia, diciptakan untuk beribadah kepada Allah, Allah berfirman :
“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku.” (QS. Dzariyaat: 56)

Namun semua itu tidak hanya ibadah saja, namun wajib sesuai tuntunan, yakni mengikuti yang di contohkan oleh Rasulullah shallallahu alaihi wasallam.

Bila kita hidup tidak tenang, tidak bahagia, tidak damai, jawapannya hanya satu yaitu kerana kita jauh dari amal agama, atau jauh dari ketaatan kepada Allah.

Maka bila inginkan kebahagiaan maka dekatilah yang menciptakan kebahagiaan, iaitu yang Maha Pencipta, Allah azza wa jalla. Allah azza wa jalla,berfirman: "Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram” (QS.ar-Ra’du:28)

Mudah bukan?ya sangat mudah, yang jadi masalah adalah kita hanya mahu tapi tak melakukan sesuatu, ibarat mahu kenyang tapi tak mahu makan, lalu bagaimana mungkin kita boleh kenyang tanpa makan sesuatu.

Mari kita taat kepada Allah, karena kita diciptakan hanya untuk beribadah kepada Allah, itulah tujuan penciptaan kita, ibarat nasi diciptakan untuk dimakan bukan untuk menjadi tembok rumah.

Kebenaran hanya milik Allah.

~ Muhammad al islam.


Imam Al-Ghazali pernah berkata " Cara hidup kita di dunia adalah bayangan cara kehidupan kita di Akhirat nanti ".


Amirul Mukminin, Umar bin Al Khattab -radhiyallahu ‘anhu- mengatakan, “Sesungguhnya di antara perkara terpenting bagi kalian adalah solat. Barangsiapa menjaga solat, bererti dia telah menjaga agama. Barangsiapa yang mensia-siakannya, maka untuk amalan lainnya akan lebih disia-siakan lagi. Tidak ada bahagian dalam Islam, bagi orang yang meninggalkan solat.“

Imam Ahmad -rahimahullah- juga mengatakan perkataan yang serupa, “Setiap orang yang meremehkan perkara solat, bererti telah meremehkan agama. Seseorang memiliki bahagian dalam Islam sebanding dengan penjagaannya terhadap solat lima waktu. Seseorang yang dikatakan semangat dalam Islam adalah orang yang betul-betul memperhatikan solat lima waktu. Kenalilah dirimu, wahai hamba Allah. Waspadalah! Janganlah engkau menemui Allah,sedangkan engkau tidak memiliki bahagian dalam Islam. Kadar Islam dalam hatimu, sesuai dengan kadar solat dalam hatimu.“(ash sholah)



Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka (kerananya) dan kepada Rabblah mereka bertawakkal, (QS. 8:2) (iaitu) orang-orang yang mendirikan solat dan yang menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. (QS. 8:3) Itulah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan memperoleh beberapa darjat ketinggian di sisi Rabbnya dan ampunan serta rezeki (nikmat) yang mulia. (QS. 8:4)


Negeri akhirat (syurga) itu, Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak menyombongkan diri dan berbuat kerosakan di (muka) bumi. Dan kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa.(Qs.Al-Qashash 28:83)

*Kesudahan yang baik,maksudnya adalah Syurga.

*Orang-orang yang bertaqwa adalah orang-orang yang menjalankan perintah Allah dan menjauhi larangan Allah. menjalankan perintah Allah Seperti menjaga solat, berzakat, tutup aurat agar tak dilihat selain mahramnya, dan kewajipan lainnya.

Larangan Allah, seperti Menghina orang lain, sombong, tidak solat, tidak tutup aurat, dan perbuatan dosa lainnya.


“Seseorang berkata: ‘Ya Rasulullah, beritahukan kepadaku amalan yang akan memasukkan aku ke syurga dan menjauhkanku dari neraka.” Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Engkau beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukan sesuatu dengan-Nya, menegakkan solat, menunaikan zakat, dan menyambung silaturrahim’.” (HR. Al-Bukhari, 3/208-209, Muslim no. 13)


“Barangsiapa yang pergi menuju masjid untuk solat berjamaah, maka satu langkah akan menghapuskan satu kesalahan dan satu langkah lainnya akan ditulis sebagai satu kebajikan untuknya, baik ketika pergi mahupun pulangnya.” (HR. Ahmad)

*Saudaraku muslim tercinta, yang sihat badannya, yang mampu ke masjid, apalah ertinya hidup bila tak solat, solat wajib tapi tidak dimasjid, sungguh sayang sekali bila kita mensia-siakan pahala besar solat jamaah dimasjid, urusan dunia kita selalu mahu untung besar tapi kenapa urusan akhirat kita tidak mahu untung besar? Sayang beribu sayang bila kecintaan kita kepada keduniaan yang menurut kita sangat menguntungkan tapi malah menjauhkan kita dari keuntungan2 besar untuk akhirat kita.


Hai orang-orang mu'min, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu..(Surah Muhammad [47:7])

Ya Allah,Kau golongkanlah kami dalam kalangan hambaMu yang sentiasa dambakan cintaMu dan juga cinta Rasul-Mu. jadikanlah kami hamba yang akan terus menjadikan nafas dan darah yang mengalir dalam tubuh ini hanya untuk agamaMu...amin

No comments:

Post a Comment