Wednesday 16 November 2011

Wajib Orang Islam Menjalankan Hukum2 Allah Dan Rasul-Nya

Hadis riwayat Aisyah ra.:

Bahawa orang-orang Quraisy sedang digelisahkan oleh perkara seorang wanita Makhzum yang mencuri. Mereka berkata: Siapakah yang berani membicarakan masalah ini kepada Rasulullah saw.? Mereka menjawab: Siapa lagi yang berani selain Usamah, pemuda kesayangan Rasulullah saw. Maka berbicaralah Usamah kepada Rasulullah saw. Kemudian Rasulullah saw. bersabda: Apakah kamu meminta syafaat dalam hudud Allah? Kemudian baginda berdiri dan berpidato: Wahai manusia! Sesungguhnya yang membinasakan umat-umat sebelum kamu ialah, manakala seorang yang terhormat di antara mereka mencuri, maka mereka membiarkannya. Namun bila seorang yang lemah di antara mereka mencuri, maka mereka akan melaksanakan hukum hudud atas dirinya. Demi Allah, sekiranya Fatimah putri Muhammad mencuri, nescaya akan aku potong tangannya. (Shahih Muslim No.3196)

Wajib Orang Islam Menjalankan Hukum2 Allah Dan Rasul-Nya

Ertinya : “ Dan barangsiapa tidak menghukum dengan hukum yang diturunkan oleh Allah , maka mereka itulah orang2 yang KAAFIR “ ~ ( al-Maa-idah : 44 )

Ertinya : “ Dan barangsiapa tidak menghukum dengan hukum yang diturunkan oleh Allah , maka mereka itulah orang2 yang ZALIM “ ~ ( al-Maa-idah : 45 )

Ertinya : “ Dan barangsiapa tidak menghukum dengan hukum yang diturunkan oleh Allah , maka mereka itulah orang2 yang FASIQ “ ~ ( al-Maa-idah : 47 )

Tiga ayat pertama menegaskan , bahwa orang yang tidak mengambil hukum2 Allah buat jadi undang2 di antara manusia di dunia dan dalam urusan akhirat itu , kafir , zalim dan faasiq .

Tiga gelaran itu boleh dibagi buat tiga keadaan :

( 1 ) ~ Dikatakan seorang penghukum itu kafir, apabila ia menganggap , bahwa hukum Allah itu tidak baik , atau ia anggap ada hukum yang lebih baik dari pada hukum Allah .

( 2 ) ~ Dikatakan seorang yang menghukum itu zalim , apabila ia menghukum dengan tidak tahu adanya hukum Allah di tentang itu , yang bererti ia meletakkan suatu hukum bukan pada tempatnya ; sedang mana zalim itu ialah seorang yang meletakkan sesuatu hukum pada bukan tempatnya, atau boleh juga dikata, bahawa yang menghukum dengan hukum yang tidak dari Allah itu , zalim : penganiaya , yakni menganiaya orang yang dihukumnya atau menganiya diri sendiri , kerana menyebabkan dirinya akan menerima balasan yang pedih dari Allah .

( 3 ) ~ Dikatakan seorang hakim itu fasiq : orang yang durhaka , apabila ia tau ada hukum Allah di tentang satu urusan , tetapi dengan salah satu sebab , dgn sengaja atau terpaksa , ia menghukum dengan undang2 yang tidak diwahyukan oleh Allah .

Ada juga ‘ulama’ berpendapat , bahwa yang menghukum dengan undang2 yang tidak diturunkan oleh Allah itu kafir , dan tiap2 kafir itu sudah tentu zalim dan fasiq . Jadi tiga gelaran itu kena atas orang yang tidak menghukum dengan hukum yang diturunkan oleh Allah .

Walaupun dengan apa cara saja ditafsirkan dan diterangkan , tiga ayat itu memberi mana , bahwa manusia , terutama Muslimin , wajib menghukum manusia dengan undang2 yang diturunkan oleh Allah .

Orang yang tidak menghukum demikian derhaka kepada Allah .



Kalau dikatakan bahawa undang-undang Malaysia adalah undang-undang yang terbaik di dunia , maka mintalah dia kemukakan hujah-hujah tersebut secara ilmiah . Dan cubalah tanya kepada dia : “ Adakah ini bermakna Malaysia adalah sebuah negara yang paling aman dan tenteram di dalam dunia ? “ .

Dan kalau dia tetap berkeras begitu , katakanlah kepada dia lagi : “ Ya , kalau terbaik sekalipun di dunia ini , maka itu bukanlah jaminan bahawa seseorang itu akan terlepas daripada seksaan neraka kelak . Kalau ada , sila nyatakan di ayat manakah , surah manakah yang dinyatakan oleh Allah Ta’ala bahawa sesiapa sahaja yang mentaati undang-undang Negara Malaysia maka dia selamat kelak daripada siksaan neraka jahannam “ !!! .

Tanyakan lagi : “ Adakah sesiapa sahaja yang sudah dihukum di dunia ini dengan undang-undang Malaysia dia kelak akan selamat daripada dihukum di akhirat kelak ? “.

Dan jangan lupa katakan lagi pada dia : “ Usahlah masuklah dalam bakul lalu cuba mengangkat badan sendiri dan usahlah selalu memuji diri sendiri walhal orang sudah tahu kelemahan diri anda ! “ .


Sekian . Semoga ada manfaatnya bersama .
Wallahu A'alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad

No comments:

Post a Comment