Monday 23 May 2011

Renungan Bersama

  • “Wahai Abu Hurairah,senantiasa anda untuk berperilaku baik (husnul khuluq).”
    Abu Hurairah r.a berkata, “Apakah husnul khuluq itu, wahai Rasulullah?” Beliau bersabda : “Anda menyambung (tali persaudaraan kepada) orang yang memutuskan (hubungan dengan)mu, dan anda memaafkan (kesalahan atas) orang yang menzalimimu, dan anda memberi orang yang enggan memberi kepadamu.” (HR. Al-Baihaqi)

    “Kata-kata yang baik (adalah) sedekah.” (Muttafaqun 'Alaihi)                                             “Senyummu terhadap saudaramu merupakan sebuah sedekah.” (HR. At-Tirmidzi) 
     
    Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. (QS.68:04) 
  • “Sesungguhnya Allah Ta’ala mengharamkan kalian berbuat durhaka kepada ibu-ibu kalian.."(Bukhari, no.1407) 
     
    “Dari ‘Abdullah bin ‘Umar, ia berkata, “Redha Allah tergantung redha orang tua dan murka Allah tergantung murka orang tua.“ (Adabul Mufrod no. 2)
    ‎"Dan katakanlah kepada hamba-hamba-Ku: "Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sesungguhnya syaitan itu menimbulkan perselisihan di antara mereka. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia"(Qs. Al-Israa 53)

No comments:

Post a Comment