Thursday 19 May 2011

renungan hadis

  • Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Janganlah salah seorang dari kalian berangan-angan untuk mati, jika ia orang baik semoga ia dapat menambah kebaikannya dan jika ia orang jahat semoga ia bertaubat." HR. Ad Darimi 2640 (sanadnya shahih)


    Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kamu tidak dapat masuk Syurga, sebelum kamu ber-Iman. Dan kamu belum dapat dikatakan Mukmin, sebelum kamu kasih mengasihi satu sama lain. Sukakah kamu aku tunjukkan jalan untuk berkasih-kasihan? Galakkanlah salam antara sesamamu!"

  • “Barang siapa yang membiasakan dirinya membaca istighfar, Allah akan melepaskannya daripada segala macam kesempitan dan terlepas daripada setiap kesusahan dan Allah memberi rezeki kepadanya dengan tidak disangka-sangka.” (HR Imam Ahmad, Abu Daud dan Ibnu Majah)

  • Apakah bererti setiap orang yg mengatakan saya percaya pada Allah itu bererti taat pada Allah?jawabnya tidak,karena siapa saja akan mampu mengatakan Allah,& mampu mengatakan saya yakin pada Allah,& siapa saja akan mampu mengatakan saya cinta kepada Allah,tapi tidak semua mampu beribadah atau menjalankan perintah Allah,seperti shalat,& jaga aurat.(Muhammad al islam)

  • Dari Abu al-Khair bahwa dia mendengar Abdullah bin Amru bin al-Ash keduanya berkata,
  • "Sesungguhnya seorang laki-laki bertanya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, "Muslim yang bagaimana yang paling baik?" Baginda menjawab: "iaitu seorang Muslim yang orang lain merasa aman dari gangguan lisan dan tangannya." HR. Muslim 57

No comments:

Post a Comment